Blog

Natuurlijk houd ik mij vooral visueel bezig, zoals je bij Projecten kunt zien. Maar ik vind het ook leuk om mijn gedachten als tekst op papier te zetten. Nou ja, op digitaal papier dan. Daarom kun je op deze pagina korte blogs en artikelen vinden. Deze gaan over onderwerpen die mij als grafisch ontwerper en ontwikkelaar bezig houden. Denk bijvoorbeeld aan artikelen over design en trends. Natuurlijk worden deze vergezeld door beelden, maar in de meeste gevallen is het echt leeswerk. Dat vind je helemaal niet erg toch?

In het huidige digitale tijdperk is het hebben van een website essentieel voor bedrijven en organisaties van elke omvang. Maar als het gaat om het bouwen van een website, zijn er veel opties beschikbaar. Twee van de meest populaire opties zijn het gebruik van een contentmanagementsysteem (CMS) zoals WordPress of het helemaal opnieuw bouwen van een aangepaste website.

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

In deze blogserie vertel ik je hoe ik tot een goede huisstijl en een passend logo kom voor jou als opdrachtgever.

Ook voor de kleurkeuze geldt dat ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen.

Uw organisatie beschikt over een prachtige huisstijl, maar toch wordt deze niet overal consistent doorgevoerd. Vaak gebeurt dit niet uit onwil, maar vanwege het gebrek aan informatie uit welke regels de huisstijl bestaat. De oplossing, een huisstijlhandboek of huisstijlgids waar de 10 belangrijkste elementen zijn vastgelegd. Dit artikel gaat daar dieper op in en licht deze 10 elementen verder uit.

De meeste bedrijven associëren branding met een goede huisstijl: een mooi logo, kleuren die bij je merkidentiteit passen en een mooi lettertype. Op basis van de huisstijl wordt een website gebouwd. Vaak is dit waar bedrijven stoppen met hun branding.

Een kunstmatig intelligentieprogramma dat beelden creëert uit tekstuele beschrijvingen.

Herken je de onderstaande signalen vrij veel afvinken? Dan is het wellicht eens tijd om te gaan nadenken over het vernieuwen van je website. Benieuwd wat ik daarin voor je kan betekenen? Je kunt altijd contact opnemen voor een vrijblijvend kopje koffie.

“We doen niet echt aan marketing, af en toe een e-mail de deur uit en soms wat social media. Daar houdt het wel mee op”.

Dit is blog 3 uit de serie hoe ik te werk ga tijdens een logotraject. Na uitgebreid onderzoek naar de organisatie-identiteit, de klant en de markt waarin het bedrijf actief is, heb ik voldoende informatie om de eerste schetsen te gaan maken.

Denk jij bij branding meteen aan een leuk logo, mooie kleuren en een fijn lettertype dat je gebruikt in de communicatie voor je bedrijf?

Vorige week besprak ik met je hoe je een goed merk bouwt. De eerste stap was het opstellen van je merkidentiteit: je stelt je sleutelwaarden op (waarom bestaan jullie als bedrijf?) en je maakt je doelgroep zo concreet mogelijk.

Regelmatig krijgen wij de volgende volgende vraag gesteld: “Waarom adviseert Degelijk Design WordPress als content management systeem (CMS)?”. Dit is natuurlijk een terechte vraag. Er zijn namelijk veel goede systemen voor het beheren websites. Daarom vertellen wij je graag waarom WordPress voor Degelijk Design de nummer 1 keuze is.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]

Inschrijven nieuwsbrief

Bericht ontvangen wat Degelijk Design allemaal doet en bezig houdt? Schrijf je hier in om de nieuwsbrief te ontvangen.

Inschrijven