Branding en tekst

De meeste bedrijven associëren branding met een goede huisstijl: een mooi logo, kleuren die bij je merkidentiteit passen en een mooi lettertype. Op basis van de huisstijl wordt een website gebouwd. Vaak is dit waar bedrijven stoppen met hun branding.

Maar als je een sterk merk wilt bouwen, heb je meer nodig dan een goede huisstijl en een strak website-design. Voor een sterk merk moeten al je uitingen consistent zijn en goed passen bij je merkidentiteit. Goede teksten zijn cruciaal voor je branding.

Drie redenen waarom de teksten op je website belangrijk zijn voor je merk

Waarom zijn teksten zo belangrijk voor je branding? Ten eerste: teksten hebben een grote invloed op je conversie. Je website-teksten bepalen uiteindelijk of jouw potentiële klant converteert. Je doelgroep moet zich herkennen in de teksten. Tegelijkertijd moeten je teksten aanzetten tot actie. Laat je je toegevoegde waarde blijken in goedgeschreven teksten? Dan wekt dat vertrouwen. Door slechte website-teksten kunnen bezoekers juist gaan twijfelen aan je kennis en kunde.

Daarnaast spelen teksten een grote rol in de merkervaring: de manier waarop de websitebezoeker jouw merkt ervaart. Consistentie is hierbij superbelangrijk. Je zorgt voor verwarring bij de sitebezoeker als je teksten oubollig zijn, terwijl je design jong en trendy is.

Ten slotte: goede webteksten zorgen voor organische vindbaarheid. Door je webteksten te optimaliseren, word je beter gevonden in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een hoge positie in Google is goed voor je branding, omdat je zo betrouwbaar overkomt.

Drie tips voor goede webteksten

Tip 1: weet voor wie je schrijft

Dit lijkt misschien een open deur, maar weten voor wie je schrijft is echt de basis van iedere webtekst. Afhankelijk van je producten en diensten, kan het zijn dat je meerdere doelgroepen hebt.

Om te beginnen kun je je doelgroep aan de hand van demografische eigenschappen omschrijven. Als je écht verbinding met je doelgroep wilt maken, moet je weten wat hen bezighoudt.

Welke pijnpunten ervaren ze? Tegen welke problemen lopen ze aan? Door je in hen te verdiepen, win je een schat aan informatie. Die informatie is essentieel voor je webteksten, omdat jij een oplossing voor die problemen gaat aanbieden.

Tip 2: maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk

Dit lijkt misschien hard, maar niemand zit te wachten op jouw tekst.

Je moet ervan uitgaan dat je potentiële klant geen tijd heeft om je hele pagina zorgvuldig door te lezen. Mensen scannen een website en ‘lezen’ teksten online in een F-patroon. De tekst bovenaan de pagina wordt het best gelezen. Daarom is het belangrijk om je teksten goed te structureren.

Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie bovenaan de pagina zet. Door je tekst goed op te bouwen, maak je het je sitebezoeker zo makkelijk mogelijk.

Omdat mensen de website scannen is het belangrijk om de tekst op te breken. Mensen lezen online liever geen grote lappen tekst. Je maakt je tekst aantrekkelijk door tussenkopjes en korte alinea’s te gebruiken.

Tip 3: maak gebruik van CTA’s

We hoeven er niet omheen te draaien: een website moet geld opleveren. Niemand heeft iets aan een website die alleen een ‘online visitekaartje’ is.

Daarom moet je CTA’s (calls to action) toevoegen aan je pagina. Met CTA’s leid je bezoekers naar de volgende stap van je marketingfunnel. De volgende stap hoeft niet direct een keiharde sale te zijn. Het kan ook een kennismakingsgesprek zijn of een offerteaanvraag.

Bij een call to action moet je zo concreet mogelijk formuleren wat je wilt dat je potentiële klant doet. Gebruik activerende termen, zoals ‘vraag nu een offerte aan’, ‘download de brochure’ of ‘maak direct kennis’.

Branding en tekst: een belangrijk koppel

Zonder goede teksten loopt je branding mank. Door aandacht te schenken aan je teksten, haal je de maximale potentie uit je website. Dat is goed voor je omzet én voor je merk.

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
Client name

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]design.nl