Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

blog header 1

Ben je aan het overwegen welk logotype het beste werkt voor jouw bedrijf? In deze blogpost gaan we in op twee belangrijke typen – het woordmerk en beeldmerk – en hun voor- en nadelen.

Het woordmerk
Het woordmerk is – zoals het woord al zegt – een logo dat gebaseerd is op lettertypen. Het logo focust over het algemeen op de bedrijfsnaam. Denk bijvoorbeeld aan die van Coolblue of Philips.

Woordmerken werken heel goed wanneer je als bedrijf een niet te lange en een bijzondere bedrijfsnaam hebt. Met een pakkende bedrijfsnaam in combinatie met sterke typografie, kan een woordmerk ervoor zorgen dat mensen het merk snel herkennen. Zorg er wel voor dat je het woordmerk zo ontwerpt dat het aansluit op je merk. Alleen je bedrijfsnaam in een speciale font zetten zal daarvoor te eenvoudig zijn – daarmee pak je vaak de essentie van je bedrijf niet. Het is goed om heel goed op de details te letten en het logo zo bij te schaven dat het helemaal aansluit op dat wat jij als merk wilt uitstralen. Heb je geen idee hoe je dat doet? Geen punt, daar kan ik je mee helpen.

In het geval van een woordmerk is de keuze van het lettertype een belangrijke beslissing. Het werkt vaak goed om een lettertype te gebruiken dat aansluit op wat je doet. Bouwbedrijven hebben bijvoorbeeld vaak een solide lettertype dat sterk en krachtig overkomt. Kledingmerken voor vrouwen kiezen daarentegen dan weer vaak voor elegante, vrouwelijke lettertypen.

Een woordmerk werkt goed als:
– Je bedrijf relatief nieuw is en je naam nog niet overal bekend is.
– Je een bijzondere bedrijfsnaam hebt die je mensen niet snel zullen vergeten.

Het beeldmerk
Een beeldmerk is gebaseerd op afbeelding. Bekende beeldmerken zijn bijvoorbeeld het appeltje van Apple of de U van Unilever. De logo’s van deze bedrijven zijn inmiddels zo bekend, dat iedereen meteen weet bij welk bedrijf het logo hoort. Een echt beeldmerk is bestaat alleen uit een afbeelding. Om die reden kan het voor nieuwe bedrijven – die hun naamsbekendheid nog moeten opbouwen – een uitdaging zijn om te gebruiken.

Als je de keuze maakt voor een beeldmerk, is het een belangrijke overweging om de juiste afbeelding te kiezen. Het is natuurlijk de bedoeling dat het beeldmerk altijd relevant blijft voor je bedrijf.

apple mastercard

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om voor een afbeelding te gebruiken die je naam symboliseert, zoals Apple doet. Of ga voor een wat abstractere, meer mysterieuze afbeelding die interesse bij mensen opwekt, zoals Mastercard’s logo. Een ander idee is om de visie van je bedrijf in je beeldmerk te verwerken, zoals Nike doet. Hun swoosh laat duidelijk beweging zien, wat mooi aansluit bij het just do it-slogan.

nike 1

Een beeldmerk werkt goed als:
– Je merk al redelijk bekend is. Voor nieuwe bedrijven kan het lastiger zijn, maar het is zeker geen no-go.

Beeldmerken kunnen heel goed werken om een pakkend idee uit te drukken.
– Je een internationaal bedrijf hebt, wanneer je naam niet goed vertaald of uitgesproken kan worden in andere talen.

Zo, dat waren de twee belangrijkste typen logo’s met een korte uitleg over het verschil tussen een beeldmerk en een woordmerk. Wil je eens meer in detail sparren over welk soort logo het best bij jouw bedrijf zou passen? ik denk graag met je mee.

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]