Wat maakt een goed meek deel 2

Vorige week besprak ik met je hoe je een goed merk bouwt. De eerste stap was het opstellen van je merkidentiteit: je stelt je sleutelwaarden op (waarom bestaan jullie als bedrijf?) en je maakt je doelgroep zo concreet mogelijk.

starbucks

In de blogpost van vandaag gaan we verder met het tweede deel. Ik laat je zien welke volgende stappen je kunt nemen om goed merk neer te zetten.

Stap 2: kijk om je heen naar je concurrentie
Als het goed is heb je inmiddels de sleutelwaarden van je bedrijf opgesteld: waarom bestaan jullie, wat willen jullie bereiken? Hoe gaan jullie het verschil maken? Vervolgens heb je je doelgroep zo concreet mogelijk gemaakt.

Kijk nu eens om je heen: heb je concurrenten? En zo ja, zijn er zaken waar zij zich niet op richten waar jij juist heel goed in bent? Scherp dat dan aan. Of zijn er juist zaken waarmee je dacht dat je je kon onderscheiden, maar die door veel concurrenten ook gedaan worden? Kijk dan of je je propositie bij kunt schaven door je op een andere manier te onderscheiden.

En mocht je denken: had ik dat niet beter in het begin kunnen doen? Wat mij betreft niet. Ik zet deze stap namelijk bewust op 2, omdat ik heb gemerkt dat je zo veel meer van je eigen kracht en visie uitgaat. Je bent veel creatiever als je je niet eerst laat ‘indammen’ door wat je concurrenten doen. Dan heb je in ieder geval een goede basis staan. Later kun je je eigen propositie dan altijd nog wat bijschaven.

Stap 3: Wees consistent met je stem
En tot slot: zorg ervoor dat je op een consistente manier je stem laat horen. In veel bedrijven is dat soms een uitdaging, omdat er verschillende personen verantwoordelijk zijn voor de marketing- en communicatie uitingen. Ook worden er vaak externe krachten ingevlogen die helpen met het maken van content.

Daarom is het handig om een stijlgids op te stellen: een document waarin je vastlegt hoe je als bedrijf naar buiten toe gezien wilt worden. In zo’n gids geef je niet alleen aan welke kleuren en lettertypen je gebruikt, maar ook op welke manier je met de (potentiële) klanten communiceert. Is dat bijvoorbeeld vrij informeel en amicaal, of juist heel formeel en in de u-vorm?

Op die manier wek je vertrouwen: je (potentiële) klant weet wat hij van jullie als bedrijf kan verwachten en komt niet voor rare verrassingen te staan. Hij gaat je tone of voice steeds beter herkennen en krijgt het gevoel dat hij jullie kent. En dat is wat je wilt, toch?

Tot slot …
Alle stappen doorlopen? Mooi! Nu heb je een onderscheidend merk neergezet. Wees je ervan bewust dat de pijlers van jouw merk niet in beton gegoten hoeven te zijn. Natuurlijk moet je mee kunnen bewegen met veranderingen in de omgeving.

Maar, een merk dat in ieder geval een sterke, onderscheidende basis heeft staat al drie stappen voor op haar concurrenten.

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]