Ontwikkeling van een huisstijlboek

Uw organisatie beschikt over een prachtige huisstijl, maar toch wordt deze niet overal consistent doorgevoerd. Vaak gebeurt dit niet uit onwil, maar vanwege het gebrek aan informatie uit welke regels de huisstijl bestaat. De oplossing, een huisstijlhandboek of huisstijlgids waar de 10 belangrijkste elementen zijn vastgelegd. Dit artikel gaat daar dieper op in en licht deze 10 elementen verder uit.

huisstijlhandboek 02

Het perfect doorvoeren van de huisstijl geeft een impuls aan de zichtbaarheid en geeft het imago meer kracht.

Maar wat is een huisstijlhandboek
In een huisstijlhandboek staan alle regels en richtlijnen omschreven die van toepassing zijn voor het consistent doorvoeren van de huisstijl. Naast het logogebruik, ook het kleurgebruik en de waardes van deze kleuren, lettertype en fotografie gebruik.

1. De organisatie
Wat doet de organisatie of onderneming en waar staat deze voor? Wat is de doelgroep en wie zijn de stakeholders van deze organisatie? In welke werkvelden opereert de organisatie? Wat is de historie en achtergrond? Waarom is er gekozen voor het huidige beeldmerk? Op deze manier wordt er draagvlak gecreëerd voor het doorvoeren van de huisstijl in alle uitingen.

2. Logo gebruik
Op welke manier mag het logo gebruikt worden en hoe mag het beeldmerk gepositioneerd worden? Kan het zijn dat er op sommige dragers uitzonderingen zijn? Denk hieraan bijvoorbeeld op verticale oppervlaktes (banners, beach vlaggen, gevelreclame etc. etc.). Maar zijn er ook afwijkende kleurenschema’s? In het huisstijlhandboek zijn voorbeelden hoe het moet maar ook hoe het niet moet.

3. Slogan en pay-off
Niet altijd maakt een organisatie gebruik van een pay-off. Maar indien wel is het natuurlijk ook belangrijk om hier het gebruik vast te leggen in het huisstijlhandboek. Mag dit bijvoorbeeld los van het logo en beeldmerk gepresenteerd worden of juist alleen in combinatie met het logo en beeldmerk.

4. Kleuren en het gebruik daarvan
Wat zijn de kleuren van de organisatie en beeldmerk? Wat zijn de kleurcodes voor deze kleuren voor verschillende oppervlaktes, bijvoorbeeld papier, beeldscherm, folie en muur. Waardes zijn PMS, CMYK, RGB, HEX en RAL.

5. Typografie

Welke lettertypes mag er gebruikt worden en in elke hiërarchie. Welke lettertype wordt voor de koppen gebruik en welke voor de broodtekst. Is er een afwijkend lettertype voor bijvoorbeeld tabelgebruik en cursieve tekst. Dit staat allemaal uitgelegd in het huisstijlhandboek.

Tip: Kies voor een lettertype ook een type was goed geschikt is voor cijfers en valuta.

6. Fotografie
Wat zijn de basisrichtlijnen waar de fotograaf aan moet voldoen? Is er een vaste omgeving? (natuur, gebouw, industrieel etc etc) en bepaalde soort verlichting? Word er gebruikt maakt van filters en wat welke uitsnede wordt er gebruikt?

7. Elementen
Wordt er gewerkt met iconen en illustraties? Dit is ook vastgelegd in het huisstijlboek. Welke worden er gebruikt en in combinatie met welke kleuren? Vaak staan er voorbeelden van composities in het huisstijlhandboek.

8. Teksten
Met welke tone-of-voice spreek de organisatie de doelgroep aan? Is er verschil tussen formele en informele communicatie? Is er verschil met de toon op de verschillende mediums?

9. Social media
Hoe wil je dat de organisatie overkomt op de social media? Dit is natuurlijk een combinatie van elementen. Leg voorbeelden en cases vast in het huisstijlboek.

10. Materiaal
De huisstijl is op zeer veel diverse plekken en onderdelen zichtbaar. Voorbeelden zijn: beeldscherm, smartphone, papier, banners, spandoeken, raambestickering, auto’s etc etc. Al deze zaken komen terug in het huisstijlboek. Welke papiersoort wordt er gebruikt? Wat is het druktechniek van het drukwerk?

Extra:
Met alle deze elementen kan het een flink (digitaal) boekwerk worden. Maak daarom ook een cheatsheet, een A4 die iedereen heeft waar de belangrijkste zaken kort en bondig op staan. (punten 1 t/m 5). Zet ook neer waar de gebruiker het complete huisstijlhandboek kan vinden. Soms komen er kleine veranderingen in de huisstijl. Neem deze update ook mee in het huisstijlhandboek.

Heeft u als organisatie behoefte aan een professionele huisstijlhandboek?
Neem gerust contact op

 

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]