Vorm bekennen: aan de slag met het logo ontwerp

Dit is blog 3 uit de serie hoe ik te werk ga tijdens een logotraject. Na uitgebreid onderzoek naar de organisatie-identiteit, de klant en de markt waarin het bedrijf actief is, heb ik voldoende informatie om de eerste schetsen te gaan maken.

header2019

Maar hoe kies ik de juiste vorm en de juiste kleuren? Welke variabelen spelen hierin een rol? Je leest het hieronder.

Allereerst is er de keuze tussen een woord- en een beeldmerk. Een woordmerk bestaat enkel uit letters en is dus een logo waarin de naam van jouw bedrijf of merk de basis is voor het ontwerp. Bekende voorbeelden van woordmerken zijn Disney, Coca-Cola, Skype, Nokia, Siemens, IBM en Levi’s. De meeste bedrijven of merken kiezen voor een combinatie van een woord- en een beeldmerk. Beeldmerken zijn dus een abstracte weergave van waar het bedrijf voor staat. Sommige beeldmerken zijn zo krachtig dat de combinatie met de naam niet meer nodig is; nagenoeg iedereen weet dan wie de afzender is van het logo. Denk aan de schelp van Shell, de schwusch van Nike en de M van MacDonalds.

Hoe kom ik nu tot een vorm en een kleur die passen bij het bedrijf of het merk? Allereerst is het goed om te weten dat elke vorm zijn eigen emotie heeft. Die emotie ervaart de consument als iets onbewusts; hij koppelt de vorm automatisch aan een bepaald gevoel, een beleving of aan een kenmerk. Een paar voorbeelden:

Cirkels: eenheid, liefde, relaties, vriendschap
Rondingen: vrouwelijkheid, beweging, geluk, plezier
Rechthoeken: vertrouwen, vrede, uniformiteit
Driehoek: mannelijkheid, kracht, energie, doelgericht
Verticale lijnen: mannelijkheid, power, kracht
Horizontale lijnen: community, kalmte, rust

Ook voor de kleurkeuze geldt dat ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen. Ook met kleur kun je je klant dus meteen een bepaald gevoel meegeven. Hier meer over lees in de volgende blog.

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]