Ken jij je markt en je doelgroep

In deze blogserie vertel ik je hoe ik tot een goede huisstijl en een passend logo kom voor jou als opdrachtgever.

header2019

In blog 1 schreef ik over doelstellingen en uitstraling van je bedrijf.

Als ik een globaal beeld heb van wat je bedrijf is en waar je voor staat, ontstaan de eerste contouren voor het bepalen van een passend design. Als ik toch meer informatie wil over het bedrijf of over het product, dan kies ik voor het uitwerken van een archetype, ofwel een merkpersoonlijkheid. Archetypes zijn ooit bedacht door Carl Jung, een bekende pyscholoog uit de vorige eeuw, en worden vaak ingezet door marketeers. Er zijn 12 types of karakters die elk een eigen betekenis en kracht hebben. Elk archetype staat voor wie je bent en wat jou typeert. Dit zijn ze:

Archetype

Typologie

Begrippen

Kracht

Voorbeelden

Optimist Vertrouwde merk Vertrouwen, puurheid, optimisme, oprechtheid Geloof hebben en houden Ebay, SOS Kinderdorpen
Loyalist Sympathieke merk Vriendelijk, toegankelijk, supportive, nuchter Bereikbaar maken Ikea, Jumbo, Margriet, Belastingdienst
Verzorger Verzorgende merk Generositeit, harmonie, aandacht, (op)voeden Zorgen Rode Kruis, Hallmark, BlueBand, Rabobank
Minnaar Gepassioneerde merk Sensualiteit, verleiding, schoonheid, extase Liefhebben Alfa Romeo, Magnum
Nar Fun merk Humor, plezier maken, opwinding, relativeren Plezier hebben Ben & Jerry, Bolletje, Oerrr
Rebel Rebelse merk Gonventies uitdagen, disruptie, vrijheid Regels / taboes doorbreken EesyJet, BNN, Wakker dier
Ontdekker Verkennende merk Avontuur, autonomie, mogelijkheden Nieuwsgierigheid Lonely Planet, VPRO
Schepper Verbeeldende merk Visionair, verbeelding, craetiviteit, intuïtie Scheppend vermogen Tesla, Apple, Lego
Strijder Strijdende merk Doel- / resultaatgericht, discipline, moed Ambitie Tony's Chocolonely, Nike, BMW
Magiër Magische merk Illusie, fantasie, magie Transformatie totstandbrengen Warchild, Axe, Red Bull
Wijze Wijze merk Wijsheid, vakmanschap, kennis en begrip Wijsheid KWF, Audi, Dyson
Heerser Controlerende merk Orde, prestige, hiërarchie, structuur Richting geven Mercedes, Nespresso, Albert Heijn

Als ik voor jou aan de slag ga, onderzoek ik dus de identiteit, welke archetypes je vertegenwoordigt (ja, het kan er meer dan 1 zijn) en welke kracht of krachten je merkpersoonlijkheid heeft. Neem bijvoorbeeld deze twee automerken: BMW en Mini. Beide merken komen voort uit hetzelfde concern maar hebben een totaal verschillende merkidentiteit. BMW is in essentie een heerser, terwijl Mini meer een rebel is. Logo, huisstijl en look & feel zijn daarom ook totaal anders, net als de doelgroep.

Je markt en je doelgroep
Daarna zoom ik in op de markt waarin je actief bent. Marketinggoeroe Jos Burgers zei het ooit zo treffend: wat is jouw plek in het weiland? Sta je tussen al die anderen of weet je een eigen unieke plek te bemachtigen?

Interessant dus om eerst jouw positie in de markt te onderzoeken alvorens te starten met de ontwikkeling van een beeldmerk. Als ik naar jouw markt kijk, vraag ik me het volgende af:

» Wie zijn de bedrijven die een vergelijkbare dienst of product aanbieden?
» Wat voor logo hebben ze, wat is hun look & feel?
» Hoe manifesteren deze partijen zich in hun marketing & communicatie? Hoe ziet bijvoorbeeld hun website eruit? Wat is hun belofte naar de markt?
» Wie zijn hun klanten?
» Wie van je concurrenten is succesvol en wie niet?

Vervolgens onderzoek ik wie jouw klant is. Soms heb jij als opdrachtgever die klant al gevonden, soms is het nodig om een zogenaamd persona te maken: een profiel van jouw ideale klant. Zo krijg je op hoofdlijnen inzicht in hoe jouw klant zijn leven leidt en wat voor rol jouw bedrijf of jouw product in het leven van je klant speelt. Ik onderzoek dan bijvoorbeeld waar je klant winkelt, wat voor auto hij rijdt en welke tijdschriften hij leest. Ik zal hier in een andere blog nog eens uitgebreider aandacht besteden.

Tot zover. Wil je vast weten wat de volgende stap is? Het logo-ontwerp! Hierover meer in mijn volgende blog.

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]