Kleur bekennen: aan de slag met het logo ontwerp

Ook voor de kleurkeuze geldt dat ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen.

header2019

Ook met kleur kun je je klant dus meteen een bepaald gevoel meegeven.

Hieronder zie je welke kleur past bij welk type emotie of waarde. Dit is de zogenaamde kleursymboliek:

Paars: Creatief | Spiritualiteit | Luxe | Energie | Daadkracht
Rood: Blijdschap | Leiderschap | Passie | Energiek | Kracht
Oranje: Vriendelijk | Innovatief | Modern | Humor | Jeugdig
Geel: Optimisme | Geluk | Communicatie | Intelligentie | Besluitvorming
Groen: Duurzaamheid | Natuurlijk | Groei | Hulpverlenend | Betrouwbaar
Blauw: Zakelijk | Betrouwbaar | Oprecht | Professioneel | Ontspanning
Bruin: Landelijk | Buiten | Stoer | Authentiek | Traditioneel
Grijs: Zakelijk | Neutraal | Evenwichtig | Rust | Kundig
Wit: Puur | Eerlijk | Zuiver | Schoonheid | Ruimte
Zwart: Dominant | Krachtig | Duister | Invloed | Inzicht

Kleurgebruik van bekende merken
Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven waarbij de kleur van het logo direct gekoppeld is aan de missie. Disney, Coca Cola en Netflix hebben bijvoorbeeld allemaal rood als hoofdkleur in hun logo. Alle drie staan ze voor leiderschap en voor een belangrijke boodschap aan jou als klant: wij zorgen ervoor dat jij blij en geïnspireerd wordt door onze producten. Daarentegen staan blauwe kleuren meer voor kenmerken als zakelijk en betrouwbaar. Denk maar eens aan onze rijksoverheid en een ICT-bedrijf als IBM of Dell. Ook organisatieadviesbureaus die structuur en orde aanbrengen in bedrijven voeren vaak blauw in hun logo en huisstijl (en kiezen ook voor recht lijnenspel). Heb je als bedrijf een meer duurzame missie of ben je actief in de zorg? Dan is groen een kleur die meestal terugkomt in de kleurstelling.

Nu alle ingrediënten voor het logo zijn verzameld, ga ik de eerste ontwerpen maken en die aan je presenteren. Met de nodige onderbouwing dus 😉 De fase die hierna volgt, gaat over de huisstijl. Hierover meer in het volgende blog. Ben je geïnspireerd geraakt en wil je graag met mij aan de slag? Dat kan! De koffie staat klaar.

 

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]