3-daagse aardbevingsoefening

De Veiligheidsregio Groningen heeft halverwege november 2018 een 3-daagse aardbevingsoefening gehouden in Zuidwolde. Aan Degelijk Design is de opdracht gegeven om ervoor te zorgen dat de conclusies van deze oefening een perfecte visuele weergave krijgen. Zowel voor de eindpresentatie als het evaluatierapport.

Per dag zijn er drie leerdoelen vastgesteld door de Veiligheidsregio Groningen. Deze zijn na de oefening geëvalueerd en geanalyseerd. Uit de gesprekken die ik heb gevoerd met de betrokkenen blijkt dat elk leerdoel net zo belangrijk is. Oftewel, wat op dag één geleerd is, is net zo nuttig als wat op de laatste dag naar voren is gekomen. Puzzelstukken dus!

Puzzelstukken die elk op hun eigen manier aan elkaar gelegd kunnen worden. Qua vorm heb ik dus moeten zoeken naar een puzzel die deze kenmerken ook heeft. Want alleen op deze manier kan ik zowel het geheel als de individuele leerdoelen goed naar voren laten komen. Mijn zoektocht heeft mij uiteindelijk naar de tangram gebracht. Een tangram heeft normaal gesproken 7 stukken. Maar als ontwerper ben ik natuurlijk niet gebonden aan regels.

Voor de visuele weergave heb ik de puzzelstukken naar voren laten komen in elke afbeelding van het rapport. Van foto’s van personen tot aan de leerdoelen en de conclusies. Daardoor wordt duidelijk dat alles en iedereen even belangrijk is geweest tijdens deze oefening. Het naar voren laten komen van meerdere puzzelstukken wordt hierdoor ook visueel mogelijk, door deze te laten opvallen en de overige stukken op de achtergrond te laten.

Wil je meer weten over deze oefening. Of het gehele rapport lezen? Dat kan via deze link. Je komt dan terecht op de website van de Veiligheidsregio Groningen.

Heb jij ook een rapport of een presentatie die je er visueel uit wilt laten springen? Neem dan contact met mij op!

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name
“A review from a client who benefited from your product. Reviews can be a highly effective way of establishing credibility and increasing your company's reputation.”
63x63
Client name

Projecten

SubAdvies

SubAdvies combineert data, IT & kennis om waarde en besparingen te creëren voor organisaties.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]