Ontwikkeling van een huisstijlboek

Uw organisatie beschikt over een prachtige huisstijl, maar toch wordt deze niet overal consistent doorgevoerd. Vaak gebeurt dit niet uit onwil, maar vanwege het gebrek aan informatie uit welke regels de huisstijl bestaat. De oplossing, een huisstijlhandboek of huisstijlgids waar de 10 belangrijkste elementen zijn vastgelegd. Dit artikel gaat daar dieper op in en licht deze 10 elementen verder uit.

huisstijlhandboek 02

Het perfect doorvoeren van de huisstijl geeft een impuls aan de zichtbaarheid en geeft het imago meer kracht.

Maar wat is een huisstijlhandboek
In een huisstijlhandboek staan alle regels en richtlijnen omschreven die van toepassing zijn voor het consistent doorvoeren van de huisstijl. Naast het logogebruik, ook het kleurgebruik en de waardes van deze kleuren, lettertype en fotografie gebruik.

1. De organisatie
Wat doet de organisatie of onderneming en waar staat deze voor? Wat is de doelgroep en wie zijn de stakeholders van deze organisatie? In welke werkvelden opereert de organisatie? Wat is de historie en achtergrond? Waarom is er gekozen voor het huidige beeldmerk? Op deze manier wordt er draagvlak gecreëerd voor het doorvoeren van de huisstijl in alle uitingen.

2. Logo gebruik
Op welke manier mag het logo gebruikt worden en hoe mag het beeldmerk gepositioneerd worden? Kan het zijn dat er op sommige dragers uitzonderingen zijn? Denk hieraan bijvoorbeeld op verticale oppervlaktes (banners, beach vlaggen, gevelreclame etc. etc.). Maar zijn er ook afwijkende kleurenschema’s? In het huisstijlhandboek zijn voorbeelden hoe het moet maar ook hoe het niet moet.

3. Slogan en pay-off
Niet altijd maakt een organisatie gebruik van een pay-off. Maar indien wel is het natuurlijk ook belangrijk om hier het gebruik vast te leggen in het huisstijlhandboek. Mag dit bijvoorbeeld los van het logo en beeldmerk gepresenteerd worden of juist alleen in combinatie met het logo en beeldmerk.

4. Kleuren en het gebruik daarvan
Wat zijn de kleuren van de organisatie en beeldmerk? Wat zijn de kleurcodes voor deze kleuren voor verschillende oppervlaktes, bijvoorbeeld papier, beeldscherm, folie en muur. Waardes zijn PMS, CMYK, RGB, HEX en RAL.

5. Typografie

Welke lettertypes mag er gebruikt worden en in elke hiërarchie. Welke lettertype wordt voor de koppen gebruik en welke voor de broodtekst. Is er een afwijkend lettertype voor bijvoorbeeld tabelgebruik en cursieve tekst. Dit staat allemaal uitgelegd in het huisstijlhandboek.

Tip: Kies voor een lettertype ook een type was goed geschikt is voor cijfers en valuta.

6. Fotografie
Wat zijn de basisrichtlijnen waar de fotograaf aan moet voldoen? Is er een vaste omgeving? (natuur, gebouw, industrieel etc etc) en bepaalde soort verlichting? Word er gebruikt maakt van filters en wat welke uitsnede wordt er gebruikt?

7. Elementen
Wordt er gewerkt met iconen en illustraties? Dit is ook vastgelegd in het huisstijlboek. Welke worden er gebruikt en in combinatie met welke kleuren? Vaak staan er voorbeelden van composities in het huisstijlhandboek.

8. Teksten
Met welke tone-of-voice spreek de organisatie de doelgroep aan? Is er verschil tussen formele en informele communicatie? Is er verschil met de toon op de verschillende mediums?

9. Social media
Hoe wil je dat de organisatie overkomt op de social media? Dit is natuurlijk een combinatie van elementen. Leg voorbeelden en cases vast in het huisstijlboek.

10. Materiaal
De huisstijl is op zeer veel diverse plekken en onderdelen zichtbaar. Voorbeelden zijn: beeldscherm, smartphone, papier, banners, spandoeken, raambestickering, auto’s etc etc. Al deze zaken komen terug in het huisstijlboek. Welke papiersoort wordt er gebruikt? Wat is het druktechniek van het drukwerk?

Extra:
Met alle deze elementen kan het een flink (digitaal) boekwerk worden. Maak daarom ook een cheatsheet, een A4 die iedereen heeft waar de belangrijkste zaken kort en bondig op staan. (punten 1 t/m 5). Zet ook neer waar de gebruiker het complete huisstijlhandboek kan vinden. Soms komen er kleine veranderingen in de huisstijl. Neem deze update ook mee in het huisstijlhandboek.

Heeft u als organisatie behoefte aan een professionele huisstijlhandboek?
Neem gerust contact op

 

Van concept naar product

Alles begint met een idee. Het spreekt vanzelf dat een idee alleen nog niets is. Pas wanneer je het kan zien, horen of kunt vasthouden bestaat het. Heb je ideeën en wil je die realiseren? Dan doe je er goed aan contact op te nemen met Degelijk Design. Efficiënte slagkracht voor snel en solide resultaat. Een aanpakker en doorzetter pur sang. Degelijk Design voor creatieve communicatie & interactieve vormgeving.

menno en joost

Wij werken voor o.a.

logo Veiligheidsregio Groningen
logo Voys
logo SteriNoord
logo GetThere

Blogs

Infographics zijn visuele weergaven van informatie, gegevens en kennis. Ze kunnen bestaan uit verschillende elementen zoals grafieken, diagrammen, pictogrammen, afbeeldingen en tekst. Infographics zijn een geweldige manier om complexe informatie op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Hieronder zijn enkele redenen waarom infographics zo waardevol zijn.

Grafisch ontwerp is een belangrijk onderdeel van de visuele communicatie en branding van een bedrijf of merk. Het omvat het creëren van visuele elementen zoals logo’s, typografie, kleuren, afbeeldingen en lay-outs die de identiteit van een merk weerspiegelen en bijdragen aan het overbrengen van de boodschap van het bedrijf.

Visuele communicatie is het proces van informatie-overdracht door middel van visuele elementen, zoals afbeeldingen, pictogrammen, grafieken, animaties, typografie en kleur. Het is een belangrijk onderdeel van marketing omdat het mensen helpt om informatie op te nemen en te begrijpen.

Inschrijven nieuwsbrief

Bericht ontvangen wat Degelijk Design allemaal doet en bezig houdt? Schrijf je hier in om de nieuwsbrief te ontvangen.

Inschrijven