Kleur bekennen: aan de slag met het logo ontwerp

Ook voor de kleurkeuze geldt dat ons onderbewuste diverse emoties en waarden direct koppelt aan bepaalde kleuren en kleurstellingen.

Degelijk Design Projecten

Ook met kleur kun je je klant dus meteen een bepaald gevoel meegeven.

Hieronder zie je welke kleur past bij welk type emotie of waarde. Dit is de zogenaamde kleursymboliek:

Paars: Creatief | Spiritualiteit | Luxe | Energie | Daadkracht
Rood: Blijdschap | Leiderschap | Passie | Energiek | Kracht
Oranje: Vriendelijk | Innovatief | Modern | Humor | Jeugdig
Geel: Optimisme | Geluk | Communicatie | Intelligentie | Besluitvorming
Groen: Duurzaamheid | Natuurlijk | Groei | Hulpverlenend | Betrouwbaar
Blauw: Zakelijk | Betrouwbaar | Oprecht | Professioneel | Ontspanning
Bruin: Landelijk | Buiten | Stoer | Authentiek | Traditioneel
Grijs: Zakelijk | Neutraal | Evenwichtig | Rust | Kundig
Wit: Puur | Eerlijk | Zuiver | Schoonheid | Ruimte
Zwart: Dominant | Krachtig | Duister | Invloed | Inzicht

Kleurgebruik van bekende merken
Er zijn talloze voorbeelden van bedrijven waarbij de kleur van het logo direct gekoppeld is aan de missie. Disney, Coca Cola en Netflix hebben bijvoorbeeld allemaal rood als hoofdkleur in hun logo. Alle drie staan ze voor leiderschap en voor een belangrijke boodschap aan jou als klant: wij zorgen ervoor dat jij blij en geïnspireerd wordt door onze producten. Daarentegen staan blauwe kleuren meer voor kenmerken als zakelijk en betrouwbaar. Denk maar eens aan onze rijksoverheid en een ICT-bedrijf als IBM of Dell. Ook organisatieadviesbureaus die structuur en orde aanbrengen in bedrijven voeren vaak blauw in hun logo en huisstijl (en kiezen ook voor recht lijnenspel). Heb je als bedrijf een meer duurzame missie of ben je actief in de zorg? Dan is groen een kleur die meestal terugkomt in de kleurstelling.

Nu alle ingrediënten voor het logo zijn verzameld, ga ik de eerste ontwerpen maken en die aan je presenteren. Met de nodige onderbouwing dus 😉 De fase die hierna volgt, gaat over de huisstijl. Hierover meer in het volgende blog. Ben je geïnspireerd geraakt en wil je graag met mij aan de slag? Dat kan! De koffie staat klaar.

 

Van concept naar product

Alles begint met een idee. Het spreekt vanzelf dat een idee alleen nog niets is. Pas wanneer je het kan zien, horen of kunt vasthouden bestaat het. Heb je ideeën en wil je die realiseren? Dan doe je er goed aan contact op te nemen met Degelijk Design. Efficiënte slagkracht voor snel en solide resultaat. Een aanpakker en doorzetter pur sang. Degelijk Design voor creatieve communicatie & interactieve vormgeving.

menno en joost

Wij werken voor o.a.

logo Veiligheidsregio Groningen
logo Voys
logo SteriNoord
logo GetThere

Blogs

Infographics zijn visuele weergaven van informatie, gegevens en kennis. Ze kunnen bestaan uit verschillende elementen zoals grafieken, diagrammen, pictogrammen, afbeeldingen en tekst. Infographics zijn een geweldige manier om complexe informatie op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Hieronder zijn enkele redenen waarom infographics zo waardevol zijn.

Grafisch ontwerp is een belangrijk onderdeel van de visuele communicatie en branding van een bedrijf of merk. Het omvat het creëren van visuele elementen zoals logo’s, typografie, kleuren, afbeeldingen en lay-outs die de identiteit van een merk weerspiegelen en bijdragen aan het overbrengen van de boodschap van het bedrijf.

Visuele communicatie is het proces van informatie-overdracht door middel van visuele elementen, zoals afbeeldingen, pictogrammen, grafieken, animaties, typografie en kleur. Het is een belangrijk onderdeel van marketing omdat het mensen helpt om informatie op te nemen en te begrijpen.

Inschrijven nieuwsbrief

Bericht ontvangen wat Degelijk Design allemaal doet en bezig houdt? Schrijf je hier in om de nieuwsbrief te ontvangen.

Inschrijven