Hoe maak je goede infographics en waar moet deze aan voldoen

Goede infographics is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. 

infographic

Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Goede infographics

Juist gemaakte infographics worden op meerdere manieren gebruikt. Bij bijvoorbeeld een nieuwsoverzicht, cijfers per regio op een landkaart en de cijfers in combinatie met de jaren daarvoor. Vaak zie je infographics als een afbeelding voorbij komen op de social media. Dit zijn soms leuke kleine overzichten van een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld hoeveel mensen de winkel hebben bezocht of de opkomst tijdens Koningsdag. Je kunt namelijk erg mooi de de verschillen in de bezoekers van een bepaald evenement laten zien door middel van een infographic.

De beroemde informatie-ontwerper Alberto Cairo noemt in zijn boek ‘The Truthful Art’ de vijf belangrijkste kwaliteiten van een goede infographic:

  • De infographic is gebaseerd op waarheden en eerlijk onderzoek
  • Het geeft een accurate weergave van de gegevens en het is op zo’n manier gebouwd dat mensen er nuttige dingen mee kunnen doen
  • In de zin van dat het aantrekkelijk is om naar te kijken, en uitnodigt om dieper in te duiken
  • Het geeft inzicht: het onthult een inzicht die we in een andere vorm moeilijk zouden kunnen vinden
  • Het verandert onze manier van denken over een onderwerp

Ontwerp infographics

Het ontwerp van een infographic is belangrijk. Hoe beter en overzichtelijker, des te meer de infographic wordt geliked en gedeeld. Gebruik niet te veel kleur, want je wilt het niet op een kermis laten lijken, dit schrikt namelijk af. Beperk daarnaast het lettertype gebruik tot twee en probeer niet te veel verschillende groottes te gebruiken. Mensen nemen beelden sneller en beter op dan tekst, dus hou de graphic overzichtelijk, strak en simpel.

  • In één oogopslag moet het duidelijk zijn wat de rode draad is van de afbeelding
  • Kom tot de kern, wat wil je vertellen?
  • Gebruik 2 tot 3 kleuren
  • Wees origineel met de inhoud
  • Maak gebruik van illustraties, symbolen, grafieken en diagrammen
  • Is het een luchtig onderwerp? Maak gerust een grapje
  • Is het een serieus onderwerp? Hou het dan ontzettend duidelijk en simpel


Heeft u of uw organisatie ideeën om een infographic uit te geven en wilt u meer tips hierover ontvangen? Neem gerust contact met ons op.

Van concept naar product

Alles begint met een idee. Het spreekt vanzelf dat een idee alleen nog niets is. Pas wanneer je het kan zien, horen of kunt vasthouden bestaat het. Heb je ideeën en wil je die realiseren? Dan doe je er goed aan contact op te nemen met Degelijk Design. Efficiënte slagkracht voor snel en solide resultaat. Een aanpakker en doorzetter pur sang. Degelijk Design voor creatieve communicatie & interactieve vormgeving.

menno en joost

Wij werken voor o.a.

logo Veiligheidsregio Groningen
logo Voys
logo SteriNoord
logo GetThere

Blogs

Infographics zijn visuele weergaven van informatie, gegevens en kennis. Ze kunnen bestaan uit verschillende elementen zoals grafieken, diagrammen, pictogrammen, afbeeldingen en tekst. Infographics zijn een geweldige manier om complexe informatie op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Hieronder zijn enkele redenen waarom infographics zo waardevol zijn.

Grafisch ontwerp is een belangrijk onderdeel van de visuele communicatie en branding van een bedrijf of merk. Het omvat het creëren van visuele elementen zoals logo’s, typografie, kleuren, afbeeldingen en lay-outs die de identiteit van een merk weerspiegelen en bijdragen aan het overbrengen van de boodschap van het bedrijf.

Visuele communicatie is het proces van informatie-overdracht door middel van visuele elementen, zoals afbeeldingen, pictogrammen, grafieken, animaties, typografie en kleur. Het is een belangrijk onderdeel van marketing omdat het mensen helpt om informatie op te nemen en te begrijpen.

Inschrijven nieuwsbrief

Bericht ontvangen wat Degelijk Design allemaal doet en bezig houdt? Schrijf je hier in om de nieuwsbrief te ontvangen.

Inschrijven