Branding en tekst

De meeste bedrijven associëren branding met een goede huisstijl: een mooi logo, kleuren die bij je merkidentiteit passen en een mooi lettertype. Op basis van de huisstijl wordt een website gebouwd. Vaak is dit waar bedrijven stoppen met hun branding.

branding text

Maar als je een sterk merk wilt bouwen, heb je meer nodig dan een goede huisstijl en een strak website-design. Voor een sterk merk moeten al je uitingen consistent zijn en goed passen bij je merkidentiteit. Goede teksten zijn cruciaal voor je branding.

Drie redenen waarom de teksten op je website belangrijk zijn voor je merk

Waarom zijn teksten zo belangrijk voor je branding? Ten eerste: teksten hebben een grote invloed op je conversie. Je website-teksten bepalen uiteindelijk of jouw potentiële klant converteert. Je doelgroep moet zich herkennen in de teksten. Tegelijkertijd moeten je teksten aanzetten tot actie. Laat je je toegevoegde waarde blijken in goedgeschreven teksten? Dan wekt dat vertrouwen. Door slechte website-teksten kunnen bezoekers juist gaan twijfelen aan je kennis en kunde.

Daarnaast spelen teksten een grote rol in de merkervaring: de manier waarop de websitebezoeker jouw merkt ervaart. Consistentie is hierbij superbelangrijk. Je zorgt voor verwarring bij de sitebezoeker als je teksten oubollig zijn, terwijl je design jong en trendy is.

Ten slotte: goede webteksten zorgen voor organische vindbaarheid. Door je webteksten te optimaliseren, word je beter gevonden in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een hoge positie in Google is goed voor je branding, omdat je zo betrouwbaar overkomt.

Drie tips voor goede webteksten

Tip 1: weet voor wie je schrijft

Dit lijkt misschien een open deur, maar weten voor wie je schrijft is echt de basis van iedere webtekst. Afhankelijk van je producten en diensten, kan het zijn dat je meerdere doelgroepen hebt.

Om te beginnen kun je je doelgroep aan de hand van demografische eigenschappen omschrijven. Als je écht verbinding met je doelgroep wilt maken, moet je weten wat hen bezighoudt.

Welke pijnpunten ervaren ze? Tegen welke problemen lopen ze aan? Door je in hen te verdiepen, win je een schat aan informatie. Die informatie is essentieel voor je webteksten, omdat jij een oplossing voor die problemen gaat aanbieden.

Tip 2: maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk

Dit lijkt misschien hard, maar niemand zit te wachten op jouw tekst.

Je moet ervan uitgaan dat je potentiële klant geen tijd heeft om je hele pagina zorgvuldig door te lezen. Mensen scannen een website en ‘lezen’ teksten online in een F-patroon. De tekst bovenaan de pagina wordt het best gelezen. Daarom is het belangrijk om je teksten goed te structureren.

Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie bovenaan de pagina zet. Door je tekst goed op te bouwen, maak je het je sitebezoeker zo makkelijk mogelijk.

Omdat mensen de website scannen is het belangrijk om de tekst op te breken. Mensen lezen online liever geen grote lappen tekst. Je maakt je tekst aantrekkelijk door tussenkopjes en korte alinea’s te gebruiken.

Tip 3: maak gebruik van CTA’s

We hoeven er niet omheen te draaien: een website moet geld opleveren. Niemand heeft iets aan een website die alleen een ‘online visitekaartje’ is.

Daarom moet je CTA’s (calls to action) toevoegen aan je pagina. Met CTA’s leid je bezoekers naar de volgende stap van je marketingfunnel. De volgende stap hoeft niet direct een keiharde sale te zijn. Het kan ook een kennismakingsgesprek zijn of een offerteaanvraag.

Bij een call to action moet je zo concreet mogelijk formuleren wat je wilt dat je potentiële klant doet. Gebruik activerende termen, zoals ‘vraag nu een offerte aan’, ‘download de brochure’ of ‘maak direct kennis’.

Branding en tekst: een belangrijk koppel

Zonder goede teksten loopt je branding mank. Door aandacht te schenken aan je teksten, haal je de maximale potentie uit je website. Dat is goed voor je omzet én voor je merk.

Van concept naar product

Alles begint met een idee. Het spreekt vanzelf dat een idee alleen nog niets is. Pas wanneer je het kan zien, horen of kunt vasthouden bestaat het. Heb je ideeën en wil je die realiseren? Dan doe je er goed aan contact op te nemen met Degelijk Design. Efficiënte slagkracht voor snel en solide resultaat. Een aanpakker en doorzetter pur sang. Degelijk Design voor creatieve communicatie & interactieve vormgeving.

menno en joost

Wij werken voor o.a.

logo Veiligheidsregio Groningen
logo Voys
logo SteriNoord
logo GetThere

Blogs

Infographics zijn visuele weergaven van informatie, gegevens en kennis. Ze kunnen bestaan uit verschillende elementen zoals grafieken, diagrammen, pictogrammen, afbeeldingen en tekst. Infographics zijn een geweldige manier om complexe informatie op een begrijpelijke en visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Hieronder zijn enkele redenen waarom infographics zo waardevol zijn.

Grafisch ontwerp is een belangrijk onderdeel van de visuele communicatie en branding van een bedrijf of merk. Het omvat het creëren van visuele elementen zoals logo’s, typografie, kleuren, afbeeldingen en lay-outs die de identiteit van een merk weerspiegelen en bijdragen aan het overbrengen van de boodschap van het bedrijf.

Visuele communicatie is het proces van informatie-overdracht door middel van visuele elementen, zoals afbeeldingen, pictogrammen, grafieken, animaties, typografie en kleur. Het is een belangrijk onderdeel van marketing omdat het mensen helpt om informatie op te nemen en te begrijpen.

Inschrijven nieuwsbrief

Bericht ontvangen wat Degelijk Design allemaal doet en bezig houdt? Schrijf je hier in om de nieuwsbrief te ontvangen.

Inschrijven