Dilemma game

Hoe bereiden we ons voor op een cyber-incident?

Cyber-incidenten vormen een reële bedreiging, ook voor overheidsorganisaties. Dat laten onder meer de hacks bij gemeente Hof van Twente en bij Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland zien. Een cyber-incident verschilt op verschillende punten fundamenteel van een ‘regulier’ incident. Daarom ontwierp Veiligheidsregio Groningen een ‘dilemma game’ om Groningse gemeenten te helpen zich hierop beter voor te bereiden.

In samenwerking met de Veiligheidsregio Groningen hebben wij een game ontwikkeld waar diverse dilemma’s in een realistisch scenario aan de kaak worden gesteld. Simon Aardema, Adviseur Crisisbeheersing bij de Veiligheidsregio Groningen over de game “Het doel van de dilemma game is vooral dat alle partijen die een rol hebben bij het bestrijden van een cyber-incident, met elkaar in gesprek gaan. Zo kom je er namelijk achter wie welke rol heeft. Daarom hebben we gekozen voor deze vorm: je doorleeft met zijn allen een realistisch scenario en moet steeds keuzes maken. Dat is een effectieve manier om te zorgen voor bewustwording. Overigens heeft Veiligheidsregio Groningen pas een rol bij een cyber-incident als de effecten zodanig zijn dat het de openbare orde of veiligheid raakt. Dan wordt er opgeschaald naar een crisisstructuur. Dat is ook het moment dat de dilemma game begint.”

Wilt u meer weten over dit project, neem contact op met Joost van Degelijk Design
01
04
03
02

Projecten

SubAdvies

SubAdvies combineert data, IT & kennis om waarde en besparingen te creëren voor organisaties.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]