Branding en tekst

De meeste bedrijven associëren branding met een goede huisstijl: een mooi logo, kleuren die bij je merkidentiteit passen en een mooi lettertype. Op basis van de huisstijl wordt een website gebouwd. Vaak is dit waar bedrijven stoppen met hun branding.

Maar als je een sterk merk wilt bouwen, heb je meer nodig dan een goede huisstijl en een strak website-design. Voor een sterk merk moeten al je uitingen consistent zijn en goed passen bij je merkidentiteit. Goede teksten zijn cruciaal voor je branding.

Drie redenen waarom de teksten op je website belangrijk zijn voor je merk

Waarom zijn teksten zo belangrijk voor je branding? Ten eerste: teksten hebben een grote invloed op je conversie. Je website-teksten bepalen uiteindelijk of jouw potentiële klant converteert. Je doelgroep moet zich herkennen in de teksten. Tegelijkertijd moeten je teksten aanzetten tot actie. Laat je je toegevoegde waarde blijken in goedgeschreven teksten? Dan wekt dat vertrouwen. Door slechte website-teksten kunnen bezoekers juist gaan twijfelen aan je kennis en kunde.

Daarnaast spelen teksten een grote rol in de merkervaring: de manier waarop de websitebezoeker jouw merkt ervaart. Consistentie is hierbij superbelangrijk. Je zorgt voor verwarring bij de sitebezoeker als je teksten oubollig zijn, terwijl je design jong en trendy is.

Ten slotte: goede webteksten zorgen voor organische vindbaarheid. Door je webteksten te optimaliseren, word je beter gevonden in de organische zoekresultaten van een zoekmachine. Een hoge positie in Google is goed voor je branding, omdat je zo betrouwbaar overkomt.

Drie tips voor goede webteksten

Tip 1: weet voor wie je schrijft

Dit lijkt misschien een open deur, maar weten voor wie je schrijft is echt de basis van iedere webtekst. Afhankelijk van je producten en diensten, kan het zijn dat je meerdere doelgroepen hebt.

Om te beginnen kun je je doelgroep aan de hand van demografische eigenschappen omschrijven. Als je écht verbinding met je doelgroep wilt maken, moet je weten wat hen bezighoudt.

Welke pijnpunten ervaren ze? Tegen welke problemen lopen ze aan? Door je in hen te verdiepen, win je een schat aan informatie. Die informatie is essentieel voor je webteksten, omdat jij een oplossing voor die problemen gaat aanbieden.

Tip 2: maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk

Dit lijkt misschien hard, maar niemand zit te wachten op jouw tekst.

Je moet ervan uitgaan dat je potentiële klant geen tijd heeft om je hele pagina zorgvuldig door te lezen. Mensen scannen een website en ‘lezen’ teksten online in een F-patroon. De tekst bovenaan de pagina wordt het best gelezen. Daarom is het belangrijk om je teksten goed te structureren.

Zorg ervoor dat je de belangrijkste informatie bovenaan de pagina zet. Door je tekst goed op te bouwen, maak je het je sitebezoeker zo makkelijk mogelijk.

Omdat mensen de website scannen is het belangrijk om de tekst op te breken. Mensen lezen online liever geen grote lappen tekst. Je maakt je tekst aantrekkelijk door tussenkopjes en korte alinea’s te gebruiken.

Tip 3: maak gebruik van CTA’s

We hoeven er niet omheen te draaien: een website moet geld opleveren. Niemand heeft iets aan een website die alleen een ‘online visitekaartje’ is.

Daarom moet je CTA’s (calls to action) toevoegen aan je pagina. Met CTA’s leid je bezoekers naar de volgende stap van je marketingfunnel. De volgende stap hoeft niet direct een keiharde sale te zijn. Het kan ook een kennismakingsgesprek zijn of een offerteaanvraag.

Bij een call to action moet je zo concreet mogelijk formuleren wat je wilt dat je potentiële klant doet. Gebruik activerende termen, zoals ‘vraag nu een offerte aan’, ‘download de brochure’ of ‘maak direct kennis’.

Branding en tekst: een belangrijk koppel

Zonder goede teksten loopt je branding mank. Door aandacht te schenken aan je teksten, haal je de maximale potentie uit je website. Dat is goed voor je omzet én voor je merk.

Hoe ik te werk ga

Stap 1: Conceptbespreking

Je hebt een idee en wilt dit laten uitvoeren. Echter heb heb je nog geen idee van welke vorm. In deze fase maken we kennis met elkaar. Tijdens een kop koffie bespreken we jouw idee. Tijdens dit gesprek gaan we samen op zoek naar de vorm.

Stap 2: Productbespreking

In deze stap bespreken we het uitgewerkt conceptontwerp. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe het uiteindelijk product eruit komt te zien. In deze fase geef je feedback. En misschien heb je nog aanvullende wensen?

Stap 3: Uitvoering

Het uiteindelijk product wordt gemaakt. Echter pas nadat het conceptontwerp door jou is goedgekeurd. Hierna is er weer een feedbackronde. Daarna pas ik de laatste details aan. Pas wanneer jij tevreden bent, ben ik dat ook!

PORTFOLIO