8 grafische ontwerprichtingen- en trends
die we terug gaan zien in 2021

Dat 2020 een jaar was waarop alle sectoren invloed heeft gehad, hoeven we hier te benoemen. Maar dat het invloed gaat hebben over de manier hoe we gaan communiceren in 2021 wel. Een belangrijk gegeven is, dat thuis werken naar verwachting nog steeds de standaard is tot diep in 2021.

Uitingen worden simpeler en overzichtelijker om de aandacht en energie langer vast te houden. We ontmoeten elkaar virtueel en willen dit zo menselijk mogelijk maken. Uitingen worden sterieler en zakelijker om zo het contrast met menselijk contact te vergroten.

Door middel van dit overzicht wil ik je meenemen in de belangrijkste veranderingen in ontwerp en communicatie voor 2021. Video’s en foto’s waar groepjes mensen staan is voor nu niet meer realistisch en zullen we in 2021 even niet meer terugzien.

Geometrische vormen

Geometrische vormen

Waar we voorafgaande jaren vooral organische vormen zagen, word 2021 het jaar van de geometrische vormen. In het verleden puur als ondersteuning, straks ook meer in illustratieve vorm.

Gegevensvisualisatie en infographics

Data groeit elke dag exceptioneel. Elke organisatie heeft (natuurlijk) toegang en inzicht in haar eigen data en sommige onderwerpen willen ze graag openbaar maken om te presenteren (d.m.v. dashboards en infographics). Datavisualisatie zal eenvoudiger worden. Simpel en overzichtelijke grafieken, diagrammen en vormen. Alles om complexe data effectiever te communiceren.

Gedempte kleuren

In kleuren zal er veel verzadiging te zien zijn. Geen uitspringende kleuren, maar kleuren die we ook terugzien in de natuur. Kleuren die een gevoel geven van geborgenheid en veiligheid. Maar ook nostalgische kleuren zien we terug. In combinatie met geometrische vormen zie de invloed van de jaren 70 terug.

Nostalgische serif-lettertypen

Misschien wel het oudste lettertype wat nog gebruikt wordt. Serif letterype zijn bijvoorbeeld: Garamond, Minion, Calluna, Tisa, Plantin en Stanley en gaan zelfs terug naar de 15de eeuw. Kenmerken van een Serif lettertype is dat ze klassiek en betrouwbaar overkomen. Daarom zie je ze veel terug in communicatie uitingen in de sectoren als: advocatenkantoren, notarissen en financiële dienstverleners.

2d pictogrammen en illustraties

Illustraties en pictogrammen zijn al jaren bezig met een opmars in uitingen, ook in 2021 gaan we het veel terugzien. In sociale media zien we al genoeg emoticons en gifjes, in grafisch ontwerp zullen de pictogrammen en illustraties eenvoudiger zijn. Communiceren met betekenis.

Tekstvideo’s

Ook in 2021 blijven we veel thuis werken. We hebben virtueel met elkaar contact. Overleggen en gesprekken via het beeldscherm. Een goede video moet gemaakt worden met een productieteam. Niet elke organisatie heeft deze kennis en capaciteiten en zal in 2021 ook lastiger worden om dit te organiseren. We gaan video’s zien waar teksten in is verwerkt en minder video. Creativiteit wordt gebruikt om dit zo spannend en aantrekkelijk mogelijk te maken.

Technology dystopia

Dit is een ontwikkeling wat we gaan terugzien in (stock) fotografie. Rode luchten, ruimtevaart en androïden. De echte wereld gecombineerd met een toekomstbeeld van het einde van de wereld. Een apocalyptisch beeld, denk bijvoorbeeld aan films als Blade Runner 2049, Star Wars en Greenland.

Sociale Mediapresentaties

Algoritme in sociale media. Belangrijk om hier iets van te weten als je bereik wil krijgen binnen de verschillende netwerken. We hadden als likes, shares, hashtags en comments, nu komen daar ook slides voor. Voor de sociale medianetwerken is content belangrijk. Slides geeft de optie om meer content toe te voegen in een bericht, waar weer beter gewaardeerd wordt door de grote sociale medianetwerken.

Bij deze mijn inzichten en onderzoek naar acht belangrijke ontwerprichtingen en trends die we in 2021 gaan terugzien. Een ontwikkeling wat nooit stilstaat en altijd veranderd. Ik houd het in de gaten

Hoe ik te werk ga

Stap 1: Conceptbespreking

Je hebt een idee en wilt dit laten uitvoeren. Echter heb heb je nog geen idee van welke vorm. In deze fase maken we kennis met elkaar. Tijdens een kop koffie bespreken we jouw idee. Tijdens dit gesprek gaan we samen op zoek naar de vorm.

Stap 2: Productbespreking

In deze stap bespreken we het uitgewerkt conceptontwerp. Hierdoor krijg je een goed beeld van hoe het uiteindelijk product eruit komt te zien. In deze fase geef je feedback. En misschien heb je nog aanvullende wensen?

Stap 3: Uitvoering

Het uiteindelijk product wordt gemaakt. Echter pas nadat het conceptontwerp door jou is goedgekeurd. Hierna is er weer een feedbackronde. Daarna pas ik de laatste details aan. Pas wanneer jij tevreden bent, ben ik dat ook!

PORTFOLIO