Hoe maak je een goede infographic en waar moet deze aan voldoen

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. 

infographic

Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Juist gemaakte infographics worden op meerdere manieren gebruikt. Bij bijvoorbeeld een nieuwsoverzicht, cijfers per regio op een landkaart en de cijfers in combinatie met de jaren daarvoor. Vaak zie je infographics als een afbeelding voorbij komen op de social media. Dit zijn soms leuke kleine overzichten van een bepaald onderwerp. Bijvoorbeeld hoeveel mensen de winkel hebben bezocht of de opkomst tijdens Koningsdag. Je kunt namelijk erg mooi de de verschillen in de bezoekers van een bepaald evenement laten zien door middel van een infographic.

De beroemde informatie-ontwerper Alberto Cairo noemt in zijn boek ‘The Truthful Art’ de vijf belangrijkste kwaliteiten van een goede infographic:

  • De infographic is gebaseerd op waarheden en eerlijk onderzoek
  • Het geeft een accurate weergave van de gegevens en het is op zo’n manier gebouwd dat mensen er nuttige dingen mee kunnen doen
  • In de zin van dat het aantrekkelijk is om naar te kijken, en uitnodigt om dieper in te duiken
  • Het geeft inzicht: het onthult een inzicht die we in een andere vorm moeilijk zouden kunnen vinden
  • Het verandert onze manier van denken over een onderwerp
Ontwerp
Het ontwerp van een infographic is belangrijk. Hoe beter en overzichtelijker, des te meer de infographic wordt geliked en gedeeld. Gebruik niet te veel kleur, want je wilt het niet op een kermis laten lijken, dit schrikt namelijk af. Beperk daarnaast het lettertype gebruik tot twee en probeer niet te veel verschillende groottes te gebruiken. Mensen nemen beelden sneller en beter op dan tekst, dus hou de graphic overzichtelijk, strak en simpel.

  • In één oogopslag moet het duidelijk zijn wat de rode draad is van de afbeelding
  • Kom tot de kern, wat wil je vertellen?
  • Gebruik 2 tot 3 kleuren
  • Wees origineel met de inhoud
  • Maak gebruik van illustraties, symbolen, grafieken en diagrammen
  • Is het een luchtig onderwerp? Maak gerust een grapje
  • Is het een serieus onderwerp? Hou het dan ontzettend duidelijk en simpel


Heeft u of uw organisatie ideeën om een infographic uit te geven en wilt u meer tips hierover ontvangen? Neem gerust contact met ons op.

Opdrachtgevers

Prachtige merken waar wij onder andere voor mogen werken

logo veiligheidsregiogroningen
logo plukevents
logo waterbedrijfgroningen
logo bentacera

Wat opdrachtgevers over ons zeggen

Sinds enkele jaren werk ik regelmatig samen met Degelijk Design. Zij verzorgen voor Bentacera o.a. de interne nieuwsbrieven. Teksten, informatie en foto’s worden intern verzameld en bij hen aangeleverd. Daarna wordt dit vlot omgezet en in een fraai jasje gestoken. Bij Degelijk Design denken ze mee en stellen ze praktische vragen. Naast een goed contact snijdt het mes aan twee kanten: Het scheelt de afdeling Marketing, Communicatie en Business Development intern (veel) opmaak- en correctietijd.
robert
Robert Bosma
Teamleider Marketing
Snelle, prettige en flexibele samenwerking ervaren met Joost die voor ons de BOCK-campagne voor veilig carbidschieten in no time wist te visualiseren in zeer creatieve content. Hij leverde zelfs meer dan dat om er letterlijk het beste van te maken in coronatijd, wanneer per dag de uitgangspunten veranderen. Altijd fijn als iemand aan een half woord -of zelfs een kwart- genoeg heeft!
Aan het begin van dit jaar werd ik gevraagd om vanuit mijn rol als Salesmanager ook onze marketingactiviteiten wilde coördineren. Dit hield in dat ik product leaflets, banners, advertenties en reclamedrukwerk moest gaan maken, terwijl ik daar geen ervaring in heb. Gelukkig heb ik Joost & Menno leren kennen en hiervoor uitgenodigd. Zij hebben mij uitstekend geholpen met alle visuele uitingen en vertalingen van onze salescampagnes. We hebben in een korte tijd een professionele en vertrouwde band opgebouwd, waarbij ik altijd een snel antwoord van ze mag ontvangen.

Blogs

Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Bij de ontwikkeling van een nieuwe website of applicatie zijn vaak een hoop mensen betrokken. En hoe meer mensen, hoe meer meningen. Logisch, maar daardoor is het soms lastig om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak hebben mensen geen idee van wat er allemaal mogelijk is. Een ontwerper overziet de mogelijkheden vrij snel en kan die met een mock-up laten zien.

Een goede infographic is een afbeelding in combinatie met tekst en illustraties, op deze manier geeft het de informatie op een overzichtelijk en speelse manier weer. Veel infographics kom je overal tegen in het dagelijkse leven, denk bijvoorbeeld aan plattegronden, gebruiksaanwijzingen, jaarverslagen of financiële rapporten. Vaak bedoeld om de toch wat zakelijke en cijfermatige informatie zo weer te geven dat het door de lezer beter opgenomen wordt. De naam infographic wordt ook wel eens aangeduid als datavisualisatie, maar dit is niet helemaal correct. Echter infographic kan namelijk zowel kwantitatieve informatie (uitgedrukt in getallen) als kwalitatieve informatie (uitgedrukt in woorden) kan bevatten. Bij datavisualisatie gaat het puur om het visualiseren van cijfers.

Waar we zitten

Kom bij ons langs voor een goed kop koffie en een nog beter gesprek.

Heb je een idee die een omzetting nodig heeft naar een visuele vorm, bijvoorbeeld (web)design of drukwerk? Maak kennis met Degelijk Design.

Neem gerust contact op met Joost van Degelijk Design voor elke visuele uiting van (web)design tot drukwerk. Alles begint met een goede kop koffie bij mij!

Degelijk Design
Skagerrak 2
9723 JR Groningen

M: 06 30 60 43 96
E: [email protected]