Wat maakt een goed merk? – deel 2

Vorige week besprak ik met je hoe je een goed merk bouwt. De eerste stap was het opstellen van je merkidentiteit: je stelt je sleutelwaarden op (waarom bestaan jullie als bedrijf?) en je maakt je doelgroep zo concreet mogelijk.

In de blogpost van vandaag gaan we verder met het tweede deel. Ik laat je zien welke volgende stappen je kunt nemen om goed merk neer te zetten.

Stap 2: kijk om je heen naar je concurrentie
Als het goed is heb je inmiddels de sleutelwaarden van je bedrijf opgesteld: waarom bestaan jullie, wat willen jullie bereiken? Hoe gaan jullie het verschil maken? Vervolgens heb je je doelgroep zo concreet mogelijk gemaakt.

Kijk nu eens om je heen: heb je concurrenten? En zo ja, zijn er zaken waar zij zich niet op richten waar jij juist heel goed in bent? Scherp dat dan aan. Of zijn er juist zaken waarmee je dacht dat je je kon onderscheiden, maar die door veel concurrenten ook gedaan worden? Kijk dan of je je propositie bij kunt schaven door je op een andere manier te onderscheiden.

En mocht je denken: had ik dat niet beter in het begin kunnen doen? Wat mij betreft niet. Ik zet deze stap namelijk bewust op 2, omdat ik heb gemerkt dat je zo veel meer van je eigen kracht en visie uitgaat. Je bent veel creatiever als je je niet eerst laat ‘indammen’ door wat je concurrenten doen. Dan heb je in ieder geval een goede basis staan. Later kun je je eigen propositie dan altijd nog wat bijschaven.

Stap 3: Wees consistent met je stem
En tot slot: zorg ervoor dat je op een consistente manier je stem laat horen. In veel bedrijven is dat soms een uitdaging, omdat er verschillende personen verantwoordelijk zijn voor de marketing- en communicatie uitingen. Ook worden er vaak externe krachten ingevlogen die helpen met het maken van content.

Daarom is het handig om een stijlgids op te stellen: een document waarin je vastlegt hoe je als bedrijf naar buiten toe gezien wilt worden. In zo’n gids geef je niet alleen aan welke kleuren en lettertypen je gebruikt, maar ook op welke manier je met de (potentiële) klanten communiceert. Is dat bijvoorbeeld vrij informeel en amicaal, of juist heel formeel en in de u-vorm?

Op die manier wek je vertrouwen: je (potentiële) klant weet wat hij van jullie als bedrijf kan verwachten en komt niet voor rare verrassingen te staan. Hij gaat je tone of voice steeds beter herkennen en krijgt het gevoel dat hij jullie kent. En dat is wat je wilt, toch?

Tot slot …
Alle stappen doorlopen? Mooi! Nu heb je een onderscheidend merk neergezet. Wees je ervan bewust dat de pijlers van jouw merk niet in beton gegoten hoeven te zijn. Natuurlijk moet je mee kunnen bewegen met veranderingen in de omgeving.

Maar, een merk dat in ieder geval een sterke, onderscheidende basis heeft staat al drie stappen voor op haar concurrenten.