5 tekenen aan de wand dat je een nieuwe website nodig hebt

1. Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiel
Met stipt op één. Dit kan anno 2019 namelijk echt niet meer. Om mijn punt even te onderstrepen: 80% van alle internetgebruikers over de hele wereld gebruikt een smartphone. En in Nederland ligt dat percentage nog hoger: hier heeft maar liefst 93% van de mensen een smartphone. Daarmee zijn we het land met de meeste smartphones per persoon.

Het is dus ook niet zo gek dat websites steeds meer op mobiel bezocht worden. Hootsuite deed daar vorig jaar onderzoek naar: wereldwijd worden 52% van alle webpagina’s bezocht met een smartphone, ten opzichte van 43% procent op desktop of laptop. Need I say more?

Een website die niet goed werkt op mobiel is nogal een afknapper en vaak een reden voor een bezoeker om af te haken. Zonde dus. De gemakkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je website wel goed werkt op mobiel is door deze responsive te maken. Dat betekent dat de website automatisch wordt aangepast aan de grootte van het scherm waarmee de website bezocht wordt.

2. Het design ziet er niet goed uit
Het ontwerp van je website kan een groot effect hebben op je online succes. Niet alleen positief, maar ook negatief. Bijna de helft van de mensen zegt namelijk dat het design van een website de meeste invloed heeft op het beoordelen van de geloofwaardigheid van een bedrijf.

Laat geloofwaardigheid nou net één van de belangrijkste redenen zijn waarom een potentiële klant wel of niet bij je koopt of contact met je opneemt. Een lelijke website kan ervoor zorgen dat je bedrijf onprofessioneel overkomt en dat bezoekers je website sneller verlaten.

3. Je website ontwerp is niet consistent
Soms kom ik websites tegen waar door verschillende ontwikkelaars aan gesleuteld is, zo lijkt het. Je website is daardoor niet meer consistent. Daarmee bedoel ik dat bijvoorbeeld lettertypen, kleuren, logo’s, call to actions, etc. niet overal op dezelfde manier terugkomen. Dat zorgt ervoor dat je website slordig en onoverzichtelijk oogt. Met een nieuw website design zorg je ervoor dat je website er weer helemaal netjes en fris uitziet.

4. De website laadt traag
Als een bezoeker op je website belandt, verwacht hij niet alleen de informatie te kunnen vinden waar hij naar zocht, maar ook dat die informatie snel te vinden is. Een trage website valt daarom in de categorie grootste ergernissen van internetgebruikers.

Kissmetrics onderzocht vorig jaar dat 47% van alle internetgebruikers verwacht dat een site binnen 2 seconden of minder laadt. Sterker nog, 40% van alle mensen verlaat een website die er langer dan 3 seconden over doet om te laden.

5. Je bent je website ontgroeid
Als je je website al een tijdje hebt – zo’n 4 tot 5 jaar bijvoorbeeld – is de kans groot dat je bedrijf in die tijd gegroeid is. Je hebt diensten of producten aan je pakket toegevoegd of juist verwijderd, of dat wat je wilt uitstralen komt niet meer overeen met hoe je website eruit ziet. Een redesign kan ervoor zorgen dat je website goed aansluit bij je huidige situatie en je plannen voor de toekomst.

Wat nu?
Kun je van bovenstaande signalen vrij veel afvinken? Dan is het wellicht eens tijd om te gaan nadenken over het vernieuwen van je website. Benieuwd wat ik daarin voor je kan betekenen? Je kunt altijd contact opnemen voor een vrijblijvend kopje koffie.