Logo’s: wanneer gebruik je een woordmerk en wanneer een beeldmerk?

Een logo is een afbeelding die jouw bedrijf symboliseert. Er zijn verschillende typen, waarvan het woordmerk en het beeldmerk de meest voorkomende zijn. De meeste logo’s zijn een combinatie van typografie (tekst) en een afbeelding. Een goed logo zorgt voor (h)erkenning. Omdat het logo vaak een van de eerste dingen is die je (potentiële) klant ziet, wil je er wel voor zorgen dat het een logo is dat goed bij je past.

Ben je aan het overwegen welk logotype het beste werkt voor jouw bedrijf? In deze blogpost gaan we in op twee belangrijke typen – het woordmerk en beeldmerk – en hun voor- en nadelen.

Het woordmerk
Het woordmerk is – zoals het woord al zegt – een logo dat gebaseerd is op lettertypen. Het logo focust over het algemeen op de bedrijfsnaam. Denk bijvoorbeeld aan die van Coolblue of Philips.

Woordmerken werken heel goed wanneer je als bedrijf een niet te lange en een bijzondere bedrijfsnaam hebt. Met een pakkende bedrijfsnaam in combinatie met sterke typografie, kan een woordmerk ervoor zorgen dat mensen het merk snel herkennen. Zorg er wel voor dat je het woordmerk zo ontwerpt dat het aansluit op je merk. Alleen je bedrijfsnaam in een speciale font zetten zal daarvoor te eenvoudig zijn – daarmee pak je vaak de essentie van je bedrijf niet. Het is goed om heel goed op de details te letten en het logo zo bij te schaven dat het helemaal aansluit op dat wat jij als merk wilt uitstralen. Heb je geen idee hoe je dat doet? Geen punt, daar kan ik je mee helpen.

In het geval van een woordmerk is de keuze van het lettertype een belangrijke beslissing. Het werkt vaak goed om een lettertype te gebruiken dat aansluit op wat je doet. Bouwbedrijven hebben bijvoorbeeld vaak een solide lettertype dat sterk en krachtig overkomt. Kledingmerken voor vrouwen kiezen daarentegen dan weer vaak voor elegante, vrouwelijke lettertypen.

Een woordmerk werkt goed als:
– Je bedrijf relatief nieuw is en je naam nog niet overal bekend is.
– Je een bijzondere bedrijfsnaam hebt die je mensen niet snel zullen vergeten.

Het beeldmerk
Een beeldmerk is gebaseerd op afbeelding. Bekende beeldmerken zijn bijvoorbeeld het appeltje van Apple of de U van Unilever. De logo’s van deze bedrijven zijn inmiddels zo bekend, dat iedereen meteen weet bij welk bedrijf het logo hoort. Een echt beeldmerk is bestaat alleen uit een afbeelding. Om die reden kan het voor nieuwe bedrijven – die hun naamsbekendheid nog moeten opbouwen – een uitdaging zijn om te gebruiken.

Als je de keuze maakt voor een beeldmerk, is het een belangrijke overweging om de juiste afbeelding te kiezen. Het is natuurlijk de bedoeling dat het beeldmerk altijd relevant blijft voor je bedrijf.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om voor een afbeelding te gebruiken die je naam symboliseert, zoals Apple doet. Of ga voor een wat abstractere, meer mysterieuze afbeelding die interesse bij mensen opwekt, zoals Mastercard’s logo. Een ander idee is om de visie van je bedrijf in je beeldmerk te verwerken, zoals Nike doet. Hun swoosh laat duidelijk beweging zien, wat mooi aansluit bij het just do it-slogan.

Een beeldmerk werkt goed als:
– Je merk al redelijk bekend is. Voor nieuwe bedrijven kan het lastiger zijn, maar het is zeker geen no-go.
Beeldmerken kunnen heel goed werken om een pakkend idee uit te drukken.
– Je een internationaal bedrijf hebt, wanneer je naam niet goed vertaald of uitgesproken kan worden in andere talen.

Zo, dat waren de twee belangrijkste typen logo’s met een korte uitleg over het verschil tussen een beeldmerk en een woordmerk. Wil je eens meer in detail sparren over welk soort logo het best bij jouw bedrijf zou passen? ik denk graag met je mee.