Terugblik 2017

 In Notes

Sinds ik ben begonnen met Degelijk Design ben ik alleen maar vooruit gegaan. Dit heb ik niet alleen gedaan en bereikt, maar in samenwerking met mijn opdrachtgevers en verschillende partners. Ook terugkijkend op 2017 is het een succesvol jaar gebleken. Ik heb weer vele projecten mogen afronden, van het ontwerpen van drukwerk en huisstijlen tot aan technische en grafische ontwikkeling van websites. Daarnaast heb ik mij verder ontwikkeld als grafisch ontwerper met behulp van cursussen en het bezoeken van verschillende beurzen. Dit alles zorgt er voor dat ik ook met vertrouwen kijk naar 2018!

Om aan te geven wat ik het afgelopen jaar heb afgerond of waar ik nog steeds bezig mee ben wil ik graag een overzicht geven. Voor mijzelf is dit prettig, want hierdoor moet ik zelf ook reflecteren en kan ik de gemaakte keuzes gebruiken voor de toekomst van Degelijk Design.

In het begin van het jaar mocht ik aan de slag voor DutchChain, één van de leidende Nederlandse bedrijven omtrent blockchaintechnologie. Zij organiseerden in februari voor de tweede maal de DutchChain Hackathon, het grootste blockchainevenement ter wereld waar meer dan 600 personen uit meer dan 20 landen aanwezig waren. Voor dit evenement heb ik de gehele branding onder mijn hoede genomen, van de uitnodigingen tot aan de banners die overal opgesteld werden in The Big Building.

De eerste maanden van het jaar stonden verder in het teken van brandveiligheid. Ik werk namelijk samen met Veiligheidsregio Groningen, waaronder Brandweer Groningen valt. Het nieuwe jaar is ook voor hen een mooi punt om de continue zoektocht naar vrijwilligers weer onder de aandacht te brengen. Hiervoor heb ik een aantal blauwdrukken ontworpen die per brandweercluster- en post gebruikt en gepersonaliseerd kunnen worden, wat ook in mei een opdracht is geweest.
De Open Dag van Brandweer Finsterwolde in april was voor de Veiligheidsregio een reden om een blauwdruk te maken zodat alle brandweerposten hiervan gebruik konden maken.
Daarnaast heb ik een infographic gemaakt voor Brandweer Nederland waarmee het gasnet van Nederland onder de aandacht wordt gebracht.

De gemeente Oldambt werkt vanaf de eerste van dit jaar op een nieuwe wijze, namelijk Gebiedsgericht, waarbij initiatiefnemers worden gefaciliteerd, ondersteund en samengebracht. In mei ben ik benaderd om middels een vouwbare, dubbelzijdige, A2-poster uit te laten beelden wat de resultaten na 111 dagen Gebiedsgericht Werken tot nu toe zijn geweest. Een leuke opdracht waarbij ik een aantal fraaie en succesvolle burgerprojecten voorbij heb zien komen.

Ik ben dan wel gevestigd in Groningen, maar heb niet alleen “lokale” opdrachtgevers. Het grote voordeel van de (digitale) wereld van nu is dat je overal en altijd aan de slag kunt, je gemakkelijk contact hebt met je opdrachtgever(s) en je netwerk zich ook makkelijker laat uitbreiden.
Met het ontwerpen van de digitale marketing voor CompanyInfo, onderdeel van de TMG-groep, tot aan het ontwerpen van www.beurs.nl en het cursusboek Beleggers Belangen voor OneBusiness, onderdeel van NewSkoolMedia, heb ik mij het eerste kwartaal bezig gehouden. De opdracht voor het cursusboek mondde uiteindelijk uit tot de gehele vormgeving van verschillende werkboeken, powerpointpresentaties en factsheets die gebruikt werden in diverse webinars.
Ook van Defensie heb ik een opdracht gekregen, namelijk het ontwerpen van de nieuwe website voor het onderdeel Geestelijke Gezondheid. Deze is te vinden op www.dgv.nl en de uitgebreide casebeschrijving op (url invoegen).
Een opdrachtgever waar ik al een hele tijd prettig mee samenwerk is Yarden. In het eerste half jaar heb ik hier een aantal werkzaamheden voor uitgevoerd zoals het kiezen van de juiste stockphotos als Art Director tot en met de vormgeving van hun communicatiemiddelen als banners, digitale handtekeningen en Facebook-posts.

In juni en juli ben ik aan de slag gegaan met infographics, zowel voor AOG School of Management als Nijburg Industrie. Voor AOG heb ik daarnaast ook de vormgeving verzorgd van zowel de uitnodigingen voor evenementen die zij organiseren als de webinars en de blogs die men bijhoudt. Het jaarverslag van Nijburg Industrie wilde men graag toegankelijker maken door de informatie niet alleen in tekst te tonen, maar ook visueel te maken en men was erg tevreden met het resultaat.

Augustus was de maand van Eezeebee. De opdracht was om niet alleen een geheel nieuwe website te ontwikkelen, maar ook de vormgeving van de applicatie en de technische ontwikkeling van het klantenportaal. Een uitgebreidere beschrijving valt te lezen op [insert url].

Een work-in-progress is ErgoXS. Onze samenwerking gaat al een paar jaar terug en hun vraag in september aan mij was om hun website klaar te maken voor de toekomst. Dit betekent een responsive design, een opgeschoonde database zodat de achterkant ook schaalbaar is voor de toekomst en aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid zowel de bezoeker als de beheerders. Ook hier heb ik uitgebreid over geschreven, kijk hiervoor op [insert url]. Op het moment van het schrijven ben ik bezig met de factsheets en de technische tekeningen.

In oktober lag de focus op het vormgeven van de nieuwe Onderneemt Magazine, nummer 6 van de afgelopen vijf jaar. Daarnaast heb ik een project uitgevoerd voor Waterbedrijf Groningen, namelijk de uitnodiging voor het onthullen van de CityTree op de “Dag van de Duurzaamheid”. Hierbij heb ik zelf de fotografie verzorgd, die zowel voor de uitnodiging als de interne communicatie is gebruikt.

Zoals bekend komen in 2018 onze Koning en Koningin naar Groningen toe om Koingsdag te vieren. Voor de Gemeente Groningen heb ik in november de presentatie van de Koningsroute visueel ondersteund, door zowel de vormgeving van het geheel als de diverse routes op mij te nemen. Brandweer Groningen wilde een nieuwe campagne gericht op de brandveiligheid in de horeca en hiervoor heb ik de vormgeving en het drukwerk op mij genomen. Ook de verspreiding ervan per post heb ik verzorgd.

Mijn decembermaand eindigt met een leuk project. Via één van mijn partners is namelijk de vraag gekomen om voor Talentenregio.nl de huidige website te upgraden met een vernieuwde vormgeving. Er zijn 21 stakeholders in de vorm van overheidsorganisaties, er is dan ook een grote exposure. Ik ben daarnaast verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling van onder andere het intranet, zodat de groepen, profielen en vacatures gebruiksvriendelijk te beheren en te bewerken zijn.

Voor 2018 zijn mijn plannen voor Degelijk Design ongewijzigd, namelijk ervoor zorgen dat elke boodschap van mijn klanten op de juiste manier naar de ontvanger wordt overgebracht. Door goed te communiceren met de opdrachtgever en mijn creativiteit te gebruiken blijf ik ervoor zorgen dat ik een snel beeld krijg, zodat ik de projecten niet alleen goed af rond, maar ook binnen het gewenste tijdsbestek.
Ik zal in 2018 niet alleen bezig zijn met nieuwe opdrachten en projecten, maar zal ook als afstudeerbegeleider betrokken zijn bij een student van de opleiding Communcation & Multimedia Design aan de Hanzehogeschool. Ik vind het namelijk belangrijk om mijn kennis niet alleen voor mijzelf te houden, maar deze ook te delen zodat jonge ontwerpers zich kunnen ontwikkelen.