Defensie Geestelijke Verzorging

 In Notes

De zoektocht naar de beste manier om de zeven stakeholders,
die allen even belangrijk zijn, op één platform samen te brengen.

De Diensten Geestelijke Verzorging (DGV) dragen gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor een professioneel en levensbeschouwelijk gevarieerd aanbod van geestelijke zorg bij Defensie. In Huize Beukbergen is het vormingscentrum gevestigd voor alle denominaties. Doordat zij een onafhankelijk karakter hebben, staat hun website los van Defensie en is ook de webvormgeving zelf te bepalen.

De website die op dat moment in gebruik was voldeed niet meer, aangezien de informatie en de vormgeving erg versplinterd overkwam op de bezoekers. Men gaf opdracht aan Wowww! om een geheel nieuwe website te ontwikkelen, waarbij de grote wensen waren om het speciale karakter van DGV te behouden, gebruiksvriendelijkheid voor de medewerkers te creëren en de herkenbaarheid te vergroten. Degelijk Design werd als nuchter ontwerpbureau uit Groningen ingevlogen om zich met de laatste wens bezighouden.

Mijn eerste kennismaking met DGV kwam tijdens de briefing bij Wowww!. Hier werden de wensen op tafel gelegd en werd het duidelijk dat er zeven puzzelstukken zijn die zo moesten worden neergelegd dat zij perfect samenkomen. Na enig onderzoek van mijn kant heb ik met de input van de briefing enkele ontwerpvoorstellen gemaakt.

Vanuit Degelijk Design werk ik met de opvatting dat persoonlijk contact met de opdrachtgever erg belangrijk is. Dit zorgt er namelijk voor dat de juiste opvattingen worden gedeeld en het uiteindelijke ontwerp die is waar beide visies samenkomen. Daarom ben ik met mijn ontwerpvoorstellen in de auto gestapt naar het prachtige Huize Beukbergen.

Door enkele personen achter de DGV te ontmoeten en feedback te ontvangen op mijn eerste voorstellen was het voor mij nog duidelijker geworden dat men zocht naar een geordende website, waarbij hiërarchie en logica de overhand hebben. Met deze kennismaking kwam nogmaals naar voren dat de zeven stakeholders ieder hun eigen speciale karakter hebben en deze ook graag willen behouden, maar dat de samenwerking en herkenbaarheid als één dienst naar voren dient te komen.

Als ontwerper heb ik mijzelf geleerd om tussen de regels door te lezen, waardoor ik uitgesproken en onuitgesproken wensen goed door weet te vertalen. Deze vaardigheden kwamen dan ook goed van pas bij de eerste meeting en met de ontvangen feedback ben ik aan de slag gegaan met het finale ontwerp. Ik heb besloten om qua vormgeving de zes denominaties los te maken van Huize Beukbergen en allen apart op de homepagina te laten zien. Daarnaast heeft Huize Beukbergen een warme rode kleur gekregen om uiting te geven aan het feit dat men hier geestdriftig en met passie, kracht en vol energie werkt. Hierdoor heb ik de belangrijkste wens van DGV goed tot uiting kunnen laten brengen, namelijk het speciale karakter van een ieder te benadrukken.

Het uiteindelijke ontwerp kon in de presentatie, die uiteraard in Huize Beukbergen plaatsvond, de volledige goedkeuring dragen. Nadat ik de laatste opmerkingen heb verwerkt is het design aangeleverd aan Wowww!, waarna zij het hebben geïmplementeerd in hun technische realisatie van de website en is het resultaat nu te zien op www.dgv.nl.