Het nieuwe logo van 3FM – lekker schoppen tegen NPO

 In Notes

3FM

Als ontwerper kijk ik met een heel andere blik naar ontwerpen dan mensen met een andere achtergrond. Zo viel me laatst op dat 3FM een nieuw logo heeft. En als ik daar naar kijk, zie ik van alles. Want achter zoiets ogenschijnlijk simpels als een logo gaat een hele wereld schuil.

3FM moest veranderen, ook qua design
3FM heeft de laatste jaren een hoop te verduren gehad door de komst van commerciële radiozenders en met name door streaming media als Spotify. Waar mensen vroeger nog gewoon de radio aanzetten en volgzaam luisterden naar wat de dj hen voorschotelde, zoeken ze nu zelf nummers op Spotify en beluisteren die meteen. Dus moest 3FM zichzelf opnieuw uitvinden. Blijven voortbestaan in de oude vorm was geen optie, de markt was te zeer veranderd. De zender moest luisteraars op andere manieren aan zich zien te binden. Dus: een website met bloggers, vloggers, nieuwtjes en dat alles op zijn eigen eigenwijze wijze. En een eigen stijl waarmee ze naar buiten konden treden.

NPO

Binnen de lijntjes rebelleren
Maar 3FM kon niet zomaar zijn gang gaan, want de zender is onderdeel van NPO, die een overkoepelende huisstijl heeft. En die huisstijl is niet jong en wild – NPO 1, 2 en 4 trekken een veel ouder publiek. Maar ze delen wél hetzelfde logo: het gekantelde vierkantje met een cijfer erin. En daar mocht 3FM niet van afwijken. De zender hoort nu eenmaal bij het publieke bestel. 3FM moest zich dus binnen de gegeven kaders zien te onderscheiden en weer aantrekkelijk worden voor een jong publiek. Rebelleren binnen de lijntjes!

Brutale geluidsgolf
Dat rebelleren 3FM in het bloed zit, is uiteindelijk goed te zien in hun nieuwe stijl. Ze hebben het oude logo, dat in wezen hetzelfde is als dat van alle andere zenders van NPO, een rebels karakter gegeven. Het logo is voorzien van een brutale geluidsgolf en felle kleuren. Die steken mooi af tegen het klassieke zwart-witte logo van NPO. En er zit frustratie in: met die felle geluidsgolf maken ze het bestaande logo een beetje kapot.

3FM

Het lijkt zo simpel, maar kom er maar eens op
Het lijkt misschien simpel, zo’n logo veranderen. Maar je moet maar op een mooi idee komen, en dat zien uit te werken, terwijl je toch binnen de grenzen blijft van wat er mogelijk is. Dat is ze goed gelukt. Tegelijkertijd vind ik het ook heel geestig: zoals pubers het liefst bij hun ouders doen, schopt 3FM hier eigenlijk tegen zijn ouders aan – de publieke omroep. Het logo heeft een ironische ondertoon, alsof 3FM wil zeggen: hier moesten we het mee doen. Dat brutale richting NPO vind ik mooi. Het rebelse spat eraf.